Effekter av Lövhalka

Reklam
Mina Sidor
  • Löv kan orsaka halka. Bild: PA Images

  • Effekter av Lövhalka
    04.10.2013 04:42

    Det har varje år varit ett återkommande problem för tågtrafiken med hala spår till följd av löv som faller under höstsäsongen. Löven i sig är inte ett problem, men i kombination med exempelvis regn eller dagg så kan den här problematiken uppstå.

    Vilka faktorer är det då som får löven att falla från första början?

    ·         Den mest betydelsefulla faktorn är vinden. När det är blåsigt så släpper löven lättare ifrån sina grenar och sprids dessutom vidare i trädets omgivning.

    ·         Kraftig nederbörd kan få löven att slitas loss från sina grenar.

    ·         Kraftiga skillnader i temperatur kan generera frostbildning på lövens yta. Detta gör att löven i sig blir tyngre och faller således lättare.

    Det är viktigt att fokusera väderprognoserna på sannolikheten för lövfällning i kombination med fukt. Ett torrt löv som faller från sitt träd och landar på en räls blåser lätt bort av vind, alternativt av ett passerande tåg.  Däremot om lövet är mycket fuktigt, till följd av regn, så blir det istället som fastklistrat mot rälsens yta. När lövet hamnar mellan rälsen och tågets stålhjul pressas cellulosa och äggviteämnen ut som kemiskt reagerar med rälsen, och bildar en hal substans tillsammans med fukten. Effekten kan väl jämföras med att det tappas ut motorolja över en spårvagnsräls - dålig kombination! Det räcker med att löven körs över ett tiotal gånger för att halkan ska uppstå och bli väldigt betydande. Processen går alltså väldigt snabbt. Därför är det viktigt att kunna använda sig av väderprognoser, då det krävs tid att förbereda tågföraren att anpassa hastigheten för att skydda hjul och räls. Om hastigheten är för hög under hala förhållanden, så är risken att föraren tvingas bromsa för hårt. Vid en sådan inbromsning kan hjulen låsa sig och slipas mot rälsen. Hjulet får då en skrovlig yta och måste svarvas om, vilket kan bli kostsamt för operatören. Även rälsen kan få slitskador.

    Jag kommer påminna mig själv om att när tåget, enligt min mening, kör för långsamt nu i höst (under halka), så är det ju främst för min egen såväl som för tågets säkerhet. Säkerheten bör trots allt komma först, därefter jag till mitt ärende i fråga.

    Någonstans i mitten av oktober månad så väntas den årliga lövhalkan återigen inskrida i störst omfattning, vilket vi också är förberedda på.

    Trevlig höst önskar vi på MeteoGroup Scandinavia!

    Av: Lasse Rydqvist